Blus jij ook brandjes in de zorg?

Hoe zorg jij voor je medewerkers? In de zorg zit het in het karakter om hard te werken, voor de ander te zorgen en jezelf naar de achtergrond te schuiven...

Zorgen voor anderen is het talent van zorgmedewerkers en misschien wel de belangrijkste drijfveer om het vak in te gaan. Het zijn die medewerkers die altijd klaar staan voor de patiënt, maar ook voor collega’s. Die nog even doorgaan als het eigenlijk niet meer kan (kijk maar naar de Covid periode). Het belang van de ander gaat vaak voor het eigen belang. 

Veel leidinggevenden in de zorg komen uit het vak. Zijn begonnen dichtbij de patiënt en herkennen zich vaak in bovenstaande. Hard werken, zorgen voor de ander en de eigen behoefte naar de achtergrond schuiven. Een groot talent, maar vaak ook de grootste valkuil voor leidinggevenden. Want voor je het weet kom je na een dag werken afgebrand thuis van de vele brandjes blussen en klaarstaan voor iedereen die je hulp nodig heeft. De vraag is of jouw team, jijzelf en de patiënt hiermee geholpen is. Op korte termijn natuurlijk wel. Op lange termijn waarschijnlijk niet. 

Hoe zou het zijn om als leidinggevende dichtbij je medewerkers te staan, maar in plaats van brandjes blussen en zorgen voor je mensen meer de rol aan te nemen van gids. Weten wat er speelt, teruggeven wat je ziet en begeleiden in wat er nodig is. Dat is actief aanwezig zijn zonder zelf op te lossen. Rustiger voor jou en het bevordert de autonomie van je team. 

Hoe doe jij dit als leidinggevende?

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.